تاریخچه فیروزه


خرید انگشتر فیروزه از پرطرفدارترین سنگ ها فی مابین ایرانیان میباشد که در رنگ های فیروزه ای و آبی‌رنگ تیره یا این که پر‌نور یافت می‌شود و فیروزه اصل نیشابور گران بها ترین فیروزه در عالم است.
تاریخچه مختصر سنگ فیروزه
سنگ فیروزه به واسطه رنگی و خواصی که دارااست در قبل نمادی از فردوس معبود بر روی زمین تلقی می شده‌است. این گوهر را درصورتی که کهن ترین سنگ قیمتی مورخ ندانیم صد رد صد تحت عنوان یک کدام از دیرین ترین سنگ های عالم دارنده تاریخی طولانی می‌باشد. در کشور ایران باستان این سنگ را “پیروزه” به معنای برد می خواندند، ولی اعراب این واژه و کلمه را معرب کرده و “فیروزه” اسم نهادند. در لهجه انگلیسی نیز این واژه در معنای “سنگ ترکی” برگرفته از کلمه و واژه فرانسوی Pierre Turquise میباشد و آن برگرفته از این حقیقت تاریخی میباشد که در حین های بدور، کشور‌ایران و بقیه کشورهای خاور اواسط از روش شیوه ترکیه، این سنگ باارزش را به اروپا صادر می نمودند و تصور مردمان این بوده میباشد که‌این سنگ در ترکیه استخراج میگردد.

نکته دیدنی این میباشد که در ترکیه به آن fayruz گفته می شده‌است و استخراج مرغوب ترین سنگ در کشور‌ایران، آن هم در یکی‌از اولی معادن پهناور این گوهر در عالم در نیشابور پیشینه ای سه هزار ساله داشته میباشد. در کشور‌ایران ما برای قرن های متعددی به صورت وسیعی برای تزیین اشیا، مساجد و درون و بیرون بخش اعظمی از ابنیه مهم به کارگیری شده میباشد. این نحوه ایجاد و ســاز اهل ایران ابعاد به شبه مجموعه کشورها هند نیز شیوه پیدا نمود و در ســاخت بنای تاج محل نیز از این نگین گرانبها مستعمل میباشد.
ترجمه و چاپ کتاب ها انگلیسی در کوتاه ترین دوره



گونه های سنگ فیروزه اصل و قیمت آنها
بر مبنای سه خصوصیت پایین که در کل تعریف‌و‌تمجید گردیده اند بها سنگ فیروزه اصل انتخاب میشود:

براساس رنگ:
این گوهر طیف رنگی بسیار گسترده ای دارا است و در رنگ های آبی‌رنگ تیره، آبی رنگ کمرنگ تا سبز برجسته جان دار هست. هر چه رنگ آبی رنگ تیره در‌این گوهر به رنگ سبز پیروز خیس باشد، بها بیشتری پیدا مینماید.