سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گونه های سنگ فیروزه


جدول کانی های مجموعه فیروزه
جور کانی    ادغام شیمیایی
Turquoise (فیروزه)    CuAl6(PO4)4(OH)8·4H2O
aheylite (اهیلیت)    (Fe,Zn)Al6(PO4)4(OH)8·4H2O
chalcosiderite (کالکوسیدریت)    Cu(FeAl)6(PO4)4(OH)8·4H2O
faustite (فائوستیت )    (Zn,Cu)Al6(PO4)4(OH)8·4H2O
planerite (پلانریت)    Al6(PO4)2(OH)8·4H2O
سنگ هولیت یا این که بدل فیروزه؟!
فیروزه تقلبی از سنگ هولیت
همان گونه که در تصویر بالا میبینید مدل دیگری از بدل این گوهر را با نقاشی کردن اکثر اوقات کالسدونی یا این که هولیت صحیح می‌نمایند. برخی تصور می‌نمایند که فیروزه سپید میباشد! رگه های هولیت همانند رگه های فیروزه بوده و در بازار جمهوری اسلامی ایران نیز مثال های متعددی از آن موجود است. شما میتوانید با حلال قادر دی متیل فرماید و یک گوش تمیز کن آن را آزمایش نمایید. گهگاه استون نمی تواند رنگ را حل و تمیز نماید.

فیروزه های پرس گردیده و سنتتیک!
فیروزه پرس گردیده تقلبی
در مثال دیگر قطعات شکسته یا این که پودر گردیده آن را نیز با چسب اختصاصی در پرس صورت میدهند و یا این که از شیشه و سرامیک و پلاستیک برای ترمیم آن به کار گیری می‌کنند. بعد از ادغام با رنگ رزین و حرارت دهی تا دمای بالای 50 مرتبه و دشوار شدن سنگ آن را تراش میدهند. نحوه تشخیص آن‌ها در‌این میباشد که رنگی تصنعی و بسیار یکنواخت و یک دست دارا‌هستند.

گونه های سنگ فیروزه چه چیزی است؟
گونه های سنگ فیروزهانواع سنگ فیروزه بر پایه ی رنگ و طرح آن ها بسته به جایی که استخراج می شوند گوناگون میباشد. در تصویر فوق

در ردیف بالا سمت چپ: نگین آبی‌رنگ فیروزه ای مایل به سبز با زمینه سیاه و سپید از چین، یک نگین اشک ، مقداری مایل به سبز دامله آبی‌رنگ فیروزه ای از معدن زیبای خفته آریزونا ( Sleeping Beauty Mine)، دو نگین به رنگ آبی رنگ آسمانی فیروزه ای با زمینه قهوه ای شکلاتی از معدن ها Altyn-Tyube در قزاقستان.
در ستون راس: یک نگین برنگ آبی‌رنگ آسمانی کوچک از معادن کینگمن در آریزونا و دو دامله کوچک و گرد برنگ آبی‌رنگ آسمانی از معدن زیبای خفته آریزونا میباشد.
در ستون ذیل: دو دامله کوچک با زمینه سیاه از معادن ناشناخته در نوادا؛ تراش اشک صورت آبی‌رنگ فیروزه ای یه خرده مایل به سبز در زمینه سیاه و سپید از معدن Newlanders در نوادا و یک دامله مستطیل صورت از آبی‌رنگ فیروزه ای پاره ای مایل به سبز در زمینه قهوه ای مایل به قرمز‌رنگ از معدنی بنا شده در نوادا.
تفاوت فیروزه نیشابور با فیروزه کرمان
فیروزه کرمان به جهت داشتن کانی پیریت که با جلای فلزی و درخشان در سنگ به‌ راحتی قابل‌تشخیص میباشد؛ البته تفاوت در فیروزه کرمان و نیشابور فقط در رنگ آن میباشد و تشخیص آن صرفا از این شیوه ممکن میباشد. اما فیروزه نیشابور عموم رگه‌های سپید، قرمز رنگ یا این که خاکستری بجای پیریت داراست که مرتبط با منشأ آهن و آلومینیوم‌دار بی نیاز میباشد ولی این اصل عمومیت ندارد.

تفاوت فیروزه شجر با فارس
اشکال مختلف خرید انگشتر فیروزه زنانه فیروزه از حیث گونه های به شجری، عجمی، طوفال و خاکی تقسیم میشود. از گونه های سنگ فیروزه در کشور‌ایران از نگاه رنگ، نقش و کیفیت می شود به فیروزه عجمی و شجر اشاره نمود. اروپائیان گونه شجری و ایرانیان دسته عجمی را که سوای شجره میباشد، می پسندند. فیروزه عجمى فارغ از رگه و یکپارچه میباشد و در کشور ایران شایسته ترین دسته از این سنگ در دنیا محسوب گردیده و عددی فروخته می‌گردد. بها آن بسته به اندازه، رنگ و وزن از 5000 ریال تا میلیون ها تومان متغییر میباشد. شایسته ترین رنگ این گوهر خوشگل آبی‌رنگ آسمانی میباشد که محبوبیت اکثری دارااست و در مدل عجمی می قدرت آن را مشاهد کرد.

مدل شجر نیز بصورت رگه دار با رنگ آبی‌رنگ و سبز به چشم میخورد. فیروزه شجری واجد رگچه هایى کانال ای میباشد و بسته به دسته و رنگ و فرم رگچه ها در 14 کلاس تعریف‌و‌تمجید میگردد. این جور گرمی خرید و فروش میگردد و با دقت به حالت نگین تراشیده گردیده، ارزش های متفاوتی به خویش میگیرد. در اروپا این مدل مقبولیت بیشتری دارااست. اکثر زمان ها نگین های این گوهر با برش کبوچان چشم میشوند و گونه های برش دار یا این که فانتزی متداول نیستند. فیروزه های اهل ایران عموما برخلاف دسته تبتی رگه هایی درشت و قطعه هایی یکدست دارا هستند. همینطور اشکال اهل ایران پررنگ خیس از جور سنگ های تبتی هستند.