سنگ شناسی جواهرات


پارس جواهر انگشتر ورودی تازه سنگ شناسی جواهرات جستجو در وب سایت ساخت انگشتر و رکاب نقره مردانه دست ساز مقدمه می خواهم در رابطه با چگونگی ساخت حرفه ای ،هنرمندانه و ولی مدرن قالب انگشتر نقره مردانه دستساز که دارای شهرت به رکاب فیلی میباشد مطالبی بنویسم. اما شیوه تولید انبوه در این نوشته ی علمی به هیچ عنوان مد حیث حقیر وجود ندارد و نیت معرفی طرز تولید یک زیور دست‌ساز است که میتوان دارای روح و اصالت هنری باشد. عنوان هر اثر جلوه ای از نام‌و‌نشان آن اثر می باشد خواه اثر هنری باشد خواه علمی.همت دارم ذهنم را متمرکز کنم تا مطالبی درخور شایسته و گویا را ابتدا کنم هجوم اذهان در یک لحظه به مغزم آزارم می دهد و اندک تجربه،دانش و پژوهشی که در این مورد دارم را با خود به یغما می برد و من عاجز از نگارش حجمه های اطلاعات در یک آن ،مجبور و مبهوت ما‌نده ام . خداوندا کمک ام کن تا قلمم پرگاری شود در مرکزیت ورقه ها سفید دفترم تا مطلبی سلامت و روشن را اراه دهم . در حقیقت آنچه ما امروز آن را صرفا هنر می نامیم در قبل بخش اصلی از زندگی انسان بوده می باشد به عبارتی آنچه جنبه تزئینی و زیبایی برای ما داراست،برای بشر های پیش از تاریخ جنبه کارکرد حیاتی در زندگی داشته می باشد بنابراین یک اثر می تواند با دیدگاه غیر هنری چهره گیرد ولی ابعاد به یک اثر هنری خوشگل تبدیل شود پس سهم هنرمند چه می‌گردد؟ یعنی هر کس خالق این اثر بوده چه بایستی نامید؟در اینجا باید به سوال ذهنم پاسخ دهم که هنر چه می‌باشد؟ تعاریف زیادی تا کنون از اندیشمندان و مالک نظران از هنر شنیده ایم ،اما هنوز تعریف‌و‌تمجید ثابت از هنر نیافته ایم که مورد قبول همگان باشد مثلا ارسطو می‌گوید: هنر اساسا جنس عقلانی است . در مقابل عده ای دیگر چنین نظر دارند هنر سود حس و الهام می باشد و ربطی به عقل ندارد تولستوی روس اینگونه لحاظ دارد: هنر نتیجه ها همت و سرمایه آدمی می باشد که خدمتگذار خلق باشد و این نظر را دارد هنر راستین هنری می باشد که در خدمت هدفی نیک باشد.عده ای دیگر بر خلاف تولستوی را می گویند و پر اسم و رسم به مدافعان مکتب هنر برای هنر هستند و می گویند به هیچ عنوان (هنر چه چیزی است) نیست و باید ) هنر چه بایستی باشد) باشد.یعنی معتقد می باشند آثاری که ارزش اجتماعی و اخلاقی ندارند هم می توانند هنری باشند حتی در حالتی‌که ضد اخلاقی هم باشند . در قبل ویژگی هایی چون زیبایی،الهام،مهارت و استادی ،همسان سازی و … به عنوان ویژگی اثر هنری بوده و امروزه مهمترین ویژگی هنرمندان معاصر نوگرایی و ابداع است . هم اکنون در کار ما (جواهر سازی) هرچقدر هنرمند جدیت و خلاقیت در کار ایجاد را ارائه دهد عمل دارای روح زنده تری بوده و درباره با کالبد سخت و زیبای خود داشته و امکان بیشتری در ماندگاری آن اثر را خواهد داشت . هدف از این تحقیق چه می‌باشد ؟ شناخت بعضا از اصول و مفاهیم و شیوه های ساختاری هنر رکاب سازی و ریخته گری تا مرحله ساخت اساس رکاب فیلی می باشد که آن‌گاه هر هنرمندی با توجه به سهمی که از این استعداد دارد می تواند انواع مدلهای زیبا ابتکار عمل یا اقتباس یا کپی کند ولی سزاوار آن می باشد که در عملکرد برای نوآوری باشد . درحال حاضر اینکه چرا از این همگی تعدد در مدلهای متفاوت جواهرات،حقیر سیرتکامل ساده پر اسم و رسم به فیلی را گزینش کردم طبیعتا بی دلیل نمی‌باشد. رکاب فیلی مردانه با انکه بسیار عادی به نظر می رسد اما شالوده و شالوده و محک برای ساخت تمامی مدلهای جواهرات است یعنی چنانچه از بعد از آن هنری و نه تولیدی و دقت فعالیت به این مدل نگاه شود (البته خواسته قالب اولیه آن است ( خوا هیم روئت کرد که ساخت آن کاری بسیار طاقت فرسا و وقت گیر و هنرمندانه می باشد در شرایطی که بخواهیم قالب اولیه یا مادر این مدل را از شش جهت اصلی (بالا،تحت،عقب،جلو،راست،چپ) و تعدادی جهت فرعی (شمالغرب و شمال شرق و…) بی عیب و نقص بسازیم،بسیار زمان بر و لازمه هماهنگی عصب و عضله را داریم که این هماهنگی نیاز به سالهای ممارست و تمرین دارااست و چون به صورت کلی جواهرات مانند (گوشواره،دستبند،النگو،سینه ریز و…) انگشتر بیشترین حالت سه بعدی بودن را دارااست و تولید آن مشقت بار تر از دیگر جواهرات انگشتر فیروزه زنانه می باشد. به طور مثال در‌صورتی‌که در یک سرویس جواهر، مشتری در پسندیدن گونه دو دل باشد مطمئن باشید اگر صرفا انگشتر را بپسندد ،کل سرویس جواهر را خریداری خواهد کرد ولی این نظر طبق تحقیق کارشناسان می باشد حالا به بحث اصلی برگردیم امروزه چیزی که ذهن من را درگیر خودش کرده این بحث می باشد که بیشتر طرف داران این هنر (انگشتر و انگشترسازی ) که اکثرا کارآموزان و یا ناآگاهان از تخصص این هنر است این است که میگویند و می پرسند چطور می اقتدار تشخیص بخشید که یک اثر به طور کامل دست ساز بوده یا با ماشین آلات مدرن امروزی ساخته شده است و در پاسخ باید از ابتدا مقدمه کرد که بتوان جواب تمامی ی اذهان عمومی علاقمند را اعطا کرد در سال های نه چندان به دور وقتی که استعمال از انگشتر چهره عامه به خود گرفت و آیتم استفاده اکثر مردم عادی شد هنرمندان اندک و بسیار خلاق و توانمندی منجمله مدرس حاج محمد حسین دور از شوخی به وجود آمدند که برای ایجاد یک رکاب از هیچ امکاناتی که امروزه ما بهره مند هستیم در اختیار نداشتند بطوریکه حتی می بایست سوهان خود را از تکه فولادی با زدن اره های متناوب در کنار یکدیگر و آن‌گاه آبکاری آن فولاد سوهان خود را می ساختند و بقیه ابزار ها هم به همین صورت این اساتید با تکه های چوب و یا سایر چیز های دیگر در آغاز قالب نخستین را به طور نصف یک انگشتر می ساختند و بعد این قالب به نام قالب مادر همیشه در اختیار آن ها بوده و در موقع ایجاد از این قالب با طرز ریخته گری خاک و ماسه قطعه های تولید خود را ریخته گری می کردند . حالا چندین روش متفاوت ساخت رکاب فیلی را شرح می دهم : 1- طرز نخستین تولید قالب اولیه توسط چوب و ریخته گری خاک و ماسه میباشد 2- روش دوم تولید رکاب فیلی بدون قالب اولیه و با یک تکه مکعب بزرگ از فرآورده انگشتر مورد نظر 3- تولید رکاب با استعمال از قالب کف دریا 4- ساخت رکاب با برش ورق و رخ دهی آن 5- تولید قالب اولیه یا مادر با به کارگیری ازVax طریق نخستین – ساخت قالب اولیه با چوب : در این نحوه هنرمند در آغاز قالب را به صورت یک نصفه رکاب فیلی می ساخته و این قالب را همیشه در دست داشته و در مواقع نیاز این نصفه قالب را به طرز ریخته گری خاک و ماسه در دو عدد ریخته گری کرده و تبدیل به رکاب فیلی می کردند .اما امروزه همین قالب های اولیه به صورت فراوان در اندازه،فیس در تعداد و گونه های زیادی به طور آلیاژ برنج یا فلز آلمینیوم در اختیار هنرمندان رکاب ساز جای دارد و این قالب های از پیش آماده شده را رکاب ساز به ارزش نه چندان زیاد خریداری کرده و در شیوه خاک و ماسه به این رخ که با فشار دادن نصف یک تکه قالب در خاک منحصربه‌فرد در تعداد دو بار فلز ریزی را در این قالب ها انجام می دهد دو تکه مجزا از رکاب فیلی را در دست داشته و بعد از ریخته گری با جوش دادن این دو تکه رکاب ساز هم اکنون دارای یک رکاب فیلی می باشد که با توجه به ذوق وسلیقه و استعداد خود می‌تواند این رکاب عادی را به عنواع رکاب های خوشگل تبدیل کند.امروزه در مرزوبوم ما بیش از 90 درصد رکاب ساز ها از این شیوه عادی و ابتدایی به کارگیری میکنند و چون این شیوه از اولیهِ به وجود آمدن رکاب سازی وجود داشته و اکثر هواداران و سازندگان از کلیات نحوه ایجاد آن دوراندیشی دارا‌هستند به نادرست فقط این روش را به طور کامل دست ساز تفسیر میکنند که معتقد بودن به این نوشته ی علمی به طور کامل اشتباه و طرف داران این عقیده کسانی می باشند که از روش های مدرن و امروزی به طور کامل دست ساز اطلاعاتی ندارند و یا از قصد، تعبیروتفسیر به نفع می‌کنند. با دقت در تصاویر زیر بهتر متوجه خواهید شد : قالب انگشتر نقره مردانه دستساز 1 تصویر شماره (1) قالب های آماده انگشتر را در تعداد ،اندازه ها و چهره های گوناگون و قابل خریداری و در دسترس نشان میدهد تصویر شماره (2) و (3) ریخته گری رکاب دو تکه ای را در مرتبه آلومینیمی و در خاک و ماسه نشان میده تصویر (4) تکه های جفتی خارج شده از قالب پس از ریخته گری را نشان می‌دهد طریق دیگر ساخت رکاب فیلی در خاک و ماسه طریق یک تکه می باشد که بسیار وقتگیر و در ابتدا از کیفیت بالایی برخوردار نیست البته هنرمند با کار کردن مضاعف بر روی قالب میتواند آن را به رکاب زیبایی تبدیل کند که ولی این نحوه را در کشور ایران معدود سازندگان میدانند و طرز منسوخی ایست که فرآیند ایجاد را مرحله به مرحله با رخ نشان شده است با دقت به این عکس ها می توانید متوجه چگونگی این طرز شوید : (عکس از آقای محمد حسین خالویی) ایجاد رکاب فیلی در خاک و ماسه 102ساخت رکاب فیلی در خاک و ماسه 103ساخت رکاب فیلی در خاک و ماسه 104 رکاب فیلی یک تکه ریخته شده در خاک و ماسه دقیقا روند ساخت مانند عکس های بالا است رکاب فیلی یک تکه ریخته 105 شیوه دیگر که تولید رکاب با خاک و ماسه موجود هست که بیش تر هنرمندان مشهدی از این نحوه به کارگیری می‌نمایند با این تفاوت که قالب اول آن ها همانند چهره بوده و این قالب را هنرمند با فشار دادن به خاک و درآوردن آن و فلزریزی ریخته گری می کنند و آن گاه رکاب را از ته بازوی انگشتر که دو تکه می باشد را (جایی که در عکس منقطع می باشد) به همدیگر جوش میدهند : عکس از آقای رجبی تولید رکاب هنرمندان مشهدی 106 شیوه دوم : ساخت رکاب فیلی بدون قالب اولیه یا مادر در این طرز که بسیار زمانبر و دارای کسری زیاد از فلز با ارزش میباشد و دیگر هیچ رکاب سازی نداریم که با این راه کار کند به این رخ می باشد که نخست مذاب فلز را به صورت یک مکعب بزرگ ریخته گری میکنند و رخ این رکاب را از داخل مکعب همانند یک مجسمه ساز می تراشند که کاری زمان بر می باشد که ولی در آینده روشی که توضیح خواهم اعطا کرد تکمیل شده این نحوه است با این تفاوت که به جای مکعبی از فلز،مکعبی از فرآورده سبک تر و نرم تری جایگزین شده و استعمال می شود. ساخت رکاب فیلی سوای قالب اول 107 روش سوم : رکاب سازی با قالب گیری از کف دریا درین طریق چون کف دریا جنس سبک و نرمی داراست و از جنس آهک میباشد هنرمند قادر است با ابزاری همچون چاقو فیس رکاب را در آن بتراشد و با چسباندن دو تکه کف دریا و فلز ریزی رکاب را ایجاد کند با دقت به طور ها تماما متوجه این شیوه خواهید شد رکاب سازی با قالب گیری از کف دریا 108رکاب سازی با قالب گیری از کف دریا 109 طرز چهارم – تولید رکاب فیلی با طریق ورق : در‌این‌راه هنرمند ابتدا شمش تشکیل‌شده را توسط چرخ نورد به یک برگه با ضخامت دلخواه در می آورد و بعد مثل عکس روی کاغذ شابلون کشیده شده را به ورقه ورق چسبانده و اره می‌نمایند و با ابزار های متعدد مانند قالب خوشه و سمبه و چکش این ورقه تخت را فیس داده و به طور رکاب انگشتر در میاورد و دو سر منقطع را جوش میدهد پس از جوش رکاب معمولی در مشت دارااست که آن‌گاه قادر است به اشکال و جور های متفاوت و زیبا در بیاورد به عکس ها با دقت نگاه نمائید تا متوجه مراحل آن باشید : عکس از معلم حسین عشاق ساخت رکاب فیلی با طرز ورق 110ساخت رکاب فیلی با روش ورق 111 نحوه پنجم – ساخت قالب اولیه با به کارگیری از (wax) اکنون اجازه دهید تا طرز مدرن و کاملا فنی امروزی را توضیح دهم و شما خواننده عزیز خود در ساخته شده با دست تر بودن (تاکید می کنم تمامی روش ها دستساز می‌باشند اما فنی تر بودن هنرمندانه تر بودن و ساخته شده با دست تر بودن)کدامین طرز قضاوت و داوری نمائید. شیوه نوین و امروزی چه می باشد؟ امروزه شرکت ها متعدد از جمله شرکت آمریکایی به نام (Matt) ماده ای که امکان سوهان کاری،پوست کاری،اره کاری،تراشکاری و ریخته گری را دارد،ساخته می باشد که به نام (wax) نامیده و معروف می باشد که در رخ ها و ابعاد متفاوت ایجاد شده (مانند عکس ها) رخ لوله ای برای انگشتر و النگو،لوله ای سر تخت،برگه ای یا تخت ، در رنگ های مختلف آبی‌رنگ ،سبز،سیاه و قرمز که این رنگ ها اختلافات جزئی در متاع (wax) را مشخص مینماید. vax انگشترسازی رکابسازی 112 در حال حاضر در این طریق رکاب ساز طبق اندازه نگینی که در دست داراست نخست از لوله های مخصوص برای انگشتر بریده و مقدمه به ساخت یا پیکره تراشی از این لوله های بی جان و بی روح نسبتا لوکس می‌کند و از دل این تکه لوله می‌تواند نسبت به اندازه هنر و استعداد خود یک قالب یک تکه رکاب فیلی را بسازد که بسیار توانا تر ،فنی تر و زیبا تر از اشکال دو تکه خود خواهند شد به جهت نداشتن جوش و رخنه‌ و لحیم اما تاکید می کنم ساخت رکاب فیلی معمولی که هیچ طرحی نداشته باشد یعنی هنرمندان بعد از تبدیل این قالب به فلز باید خلاقیت خود را نشان دهد و روح دیگری بدین رکاب بدهد رکابسازی با وکس 114 رکابسازی با وکس 115 البته ساخت رکاب صحیح و دقیق که از همه جهات متقارن و یک اندازه و بدون نقص از لوله (wax) ،نیازمند هنرمند بودن حقیقی و واقعی و بعدازظهر گذاشتن زیادی است که برای ایجاد هر یک از این قالب ها سا‌عتها بعدازظهر نیاز داریم این مرحله از ساخت قالب در طریق ریخته گری خاک و ماسه وجود ندارد و در حال حاضر در مرحله سپس معضل بسیار پیچیده در پیش روی رکاب ساز جای‌دارد که کاری مشابه به کارهای جواهرسازان پر اسم و رسم خارجی می باشد و این مرحله،مرحله پخت و برش لاستیک از قالب تراشیده شده است البته پخت و برش لاستیک برای همه جواهرات و حتی رکاب های مردانه ی درست شده و مهیا استفاده،قابلیت و امکان پذیر است. پخت و برش لاستیک انگشتر 118 دانش پخت و برش لاستیک قالب نیازمند تجربه و بعد از ظهر زیادی است تا یک شخص حاذق باشد لاستیک قابل قبول را از یک قالب برش دهد بایستی بگویم برش قابل قبول به برشی گفته می شود که جای هیچ ردی از تیغ جراحی روی قالب نباشد و هنرمند لاستیک بر چنان بایستی با دقت و از جاهای خاص و دقیق این قالب را برش دهد که هیچ اثری از تیغ دیده نشود وجود اثر تیغ بر روی قالب قیمت آن را نسبتاً به صفر می‌رساند و بی قیمت تلقی میگردد که‌این‌راه هم در ریخته گری خاک و ماسه و هیچ روش دیگری وجود ندارد و بعد از برش لاستیک می قدرت دستکم تا بیست سال آینده مالک این اندازه قالب بود و در فیس نیاز با تزریق موم منحصربه‌فرد ریخته گری که توسط دستگاه منحصر به فرد این کار فیس میگیرد می قدرت سریعا از این قالب ایجاد کرد و در مشت داشت اکنون این قالب که به صورت موم در اختیار رکاب ساز می باشد بایدبه فلز تبدیل شود.تبدیل موم منحصر به فرد به فلز طی فرآیند بسیار پیچیده و بسیار فنی به نام ریخته گری انجام می‌گردد درین نحوه ریخته گری که توضیح خواهم داد چون روشی مدرن و نوین می باشد نیاز به تجهیزات یگانه خود را دارد و دیگر با ابزار سنتی و تجربیات ساده و ابتدایی قدیمی چنین ریخته گری پاک و دقیقی را نمی توان به وجود آورد درحال حاضر چون در‌این طرز ریخته گری کار های ریخته شده بسیار دقیق و پاک از آب در می آید و می توان قالب هایی از انگشتر های تشکیل‌شده و آماده را با این‌راه در تعداد انبوه تولیدکرد اکثر علاقه مندان به این هنر که اطلاعات کافی و وافی از این هنر را ندارندچنین می‌گویند که‌این راه ریخته گری، سیلندری بوده و دست‌ساز نیست. و من به‌این هواداران میگویم با مطالعه دقیق و بدون نقص این نوشته می توان ذهن خود را از ابهام ها کاملا پاک نمایید. در نحوه ریخته گری گچ که در یک لوله استوانه ای فیس که به آن سیلندر می گویند انجام می شود. اشکال سیلندر ریخته گری سیلندر ریخته گری 120 و در این فرآند برای اینکه کار سوای نقص‌ (سوای مک) باشد نیازمند تجربه فراوان یاروهمدم با علم و دانش و همدم با تجهیزات استاندارد و نسبتا گران قیمت و رعایت تمامی استاندارد های این طریق باید عمل کرد سوای تعارف می گویم برای اینکه با نحوه نوین بتوانید ریخته گری فرمائید باید صاحب و مالک علم این طریق باشید و دانسته های کهن و سنتی و به کارگیری از آنها در نحوه مدرن ،ریخته گری با گچ هیچگونه کمکی به شما نمی کند. این دو روش سنتی و مدرن در اسم ریخته گری بودن با هم تشابه دارا هستند ولاغیر .بوده اند افراد باسابقه بالای ریخته گری و رکاب سازی که نتوانسته اند با نحوه ریخته گری سیلندر وگچ،کاری از پیش ببرند و به خود من بارها گفته اند که اصلا طرز گچ و سیلندر برای رکابسازی مردانه کاربردی نیست و به درد نمی خورد و اصلا جواب کار مارا نمی دهد .در نحوه ریخته گری نوین باید همگی استاندارد ها قدم به قدم تاکید می‌کنم جزئی ترین و کوچک ترین استاندارد ها مطلقا بایستی رعایت شود وگرنه کاری از پیش نخواهیم موفقیت و به جد عرض میکنم ریخته گری صحیح و بی عیب نوین جزء وسیع ترین هنر های یک هنرمند می باشد. و در پایان میگویم افراد سودجو، کارهای مهیا و ساخته شده را با این طرز در مقیاس انبوه ریخته گری کرده و به نام کار کاملا دست ساز فروخته اند و این امر باعث شده تا در اذهان عمومی چنین برداشت شود که با این‌شیوه نمی توان کارهای دست ساز را ارائه داد. امیدوارم با این مطالب ذهنتان از مجهولات پاک شده باشد. حالا عزیزان با خواندن مطالب به نظر شما کدام یک از این روش ها واقعا ساخته شده با دست تر و دارای روح زنده تری میباشد. قضاوت با شما دوستان؟ برو توانمند شو در شرایطی که وارفته فهمیده طلبی که در نظام طبیعت ضعیف پامال می باشد با قدردانی نوشته معلم صابر بهلولی زنجانی انگشتر سازی فاخر_زنجان 11:20 ق?ظ مقاله ها پارس جواهر صدقی12 آبان 1396 - 11:36 ق?ظ واقعا دست خوش جناب بخشوده بسیار عالی بود این نوشته برای علاقه مندان به هنر ایرانی به خصوص انگشترسازی خیلی دیدنی و در عین هم اکنون آموزنده می باشد از شما و هم چنین مدرس بهلولی تشکر میکنم و از خداوند براتون توفیق روزافزون میخواهم رضایی12 آبان 1396 - 12:09 ب?ظ می گردد مدرس بخشوده تشکر بابت توده اوری اطلاعات‌ درمورد رکاب طرز ایجاد رکاب و بابت اطلاعات‌ قبلیتون ازنظرسنگ و هنرمندان انگشتر ساز انشاءالله درتمام مراحل زندگی موفق باشی محمدرضا اسمخانی12 آبان 1396 - 3:22 ب?ظ با عرض می شود و آرامش خدمت دوست هنرمند و نازنینم آقای بهلولی مطالب ارزشمندی که توسط جنابعالی تحریر شده بود خواندم و بیش‌ از پیش به توانمندی و همت عاشقانه شما در ارائه کارهای جواهر فاخر و باارزش پی بردم بی شک این نوآوریها و خلاقیتها مقبول طبع بلند صاحب هنران و علاقمندان قرار خواهد گرفت پایدار و برقرار در سایه حق والا باشید mohammad13 آبان 1396 - 2:52 ق?ظ واقعا مطالبتون زیباست ولی ای کاش عکس حاج حسین دور از شوخی رو. یه بار بفرستین عاجزانه خواهشمندم ممنون فرهود19 فروردین 1397 - 2:03 ب?ظ فوق العاده و بی نظیر بودن داوودی30 مرداد 1397 - 10:17 ب?ظ سلام . نوشته‌ی‌علمی خیر بود . در تعریف‌و‌تمجید هنر دونکته قادر است راجع به انگشتر و تولید آن مهم باشد اول اینکه هنر ، تجلی تعالی انسانیست دوم اینکه هنر در تبدیل کردن چیزهای پیچیده به عادی و نیز تبدیل سادگیها به پیچیدگی ، به صورت توامان می باشد . رکاب فیلی در عین سادگی پیچیدگیهایی خاص داراست . نکته ی دیگر اینکه در کارهای حاج حسین جدی و نیز حکاکان قدیم ، تجلی تبارک انسانی مشاهده میشود و مشخص است که انسانهای هنرمند و متعالی روبرو بوده ایم . طاها20 مهر 1397 - 1:10 ق?ظ باسلام و احترام مطالب بسیار ارزشمند و پر مغز و قابل استعمال میباشد. صرفا کسی رو میشه معرفی کنید تا بتوانیم این هنر را بیاموزیم. Arash Bakhshoodeh23 مهر 1397 - 3:13 ب?ظ میگردد برادر شما میتونید با استاد هادی ابراهیمی در این خصوص مشورت بفرمایید ایشون در شهر قم آموزشگاه جواهرسازی دارند که تحت حیث اداره یادگرفتن فنی و حرفه ای هستش و شما میتونید مدرک و گواهی آخر بعد از ظهر رو نزد ایشون بگیرید. محمدخواجه داد19 آذر 1397 - 9:56 ق?ظ اقا واقعا عالی بود و بدون نقص کاش یه چنتا کلیپ هم از هر گونه ساخت میذاشتین دیگه بی نقص میشد ???????? خیلی متشکر سجاد25 آذر 1397 - 7:46 ب?ظ میشود… تشکر از توده اوری مطالب خوبتون باتمام احترام ب اساتید و دوستان خوب میخاستم بگم صرفا و صرفا نحوه برش ورق دستساز هستش چون 0تا100 کار گونه طریق شن و ماسه به هر طریق یا کف دریا دست ساز نیس اینکارا تمام ریخته گرین کجاس کاردست!!! شما ی فیلی یا پاراردکی برش ورق رو با شت ماسه مقایسه کن متوجه میشید Arash Bakhshoodeh25 آذر 1397 - 7:57 ب?ظ سلام بر سجاد عزیز از بابت اینکه نظرتون رو بیان فرمودید سپاسگزارم ولی یه سوال از شما می پرسم که به نظرم جوابش میتونه درست یا خطا بودن فرضیه شما رو به وضوح نشون بده : به نظر شما انگشترهای اساتید محترمی چون معلم بدون شوخی ، استاد اسفندیار خسروی ، استاد شهرام نگهدارنده ، استاد مهرداد غلامرضا و … که همه به طرز ریخته گری تشکیل شده ، دست ساخته هست یا دست ساخته نیست؟ سجاد9 بهمن 1397 - 1:04 ق?ظ میشود و احترام به اساتید و عزیزان درجواب آرش عزیز بایستی بگم ببینید ما سه شیوه برای ساخت داریم‌‌‌‌؛ریخته گری کلی با قالب و سیلندر و شاخه ووو که کارای بازاری اند و نیازی به توضیح نیست روش دوم ریخته گری تکی که معمولا با شن و ماسه انجام میدن ک تو مشهد خیلی رایج و کارای دو تیکه هم گفته میشه طرز سوم کاردست ک با ابزارای زیادی مثل نورد و سوهان قالب کیمین کمان اره قلم دست چاپله خودکار انگلا ووو ک خیلی زیاده و معمولا از جوش دادن تکه های متفاوت انجام میشه… ببینید برای مثال برای ایجاد پا?ردکی نقش دار :اول مفتولی متناسب با ارتفاع نگینمون تسمه می‌گیریم دورنگین جوش میدیم سپس کانه برای پشت نگین میندازم آن‌گاه صفحه دیگه بااندازه متناسب برای نقش بدور نگین ساخته جوش میدیم هم اکنون نقش آیتم نظرو با اره و سوهان و غیره درمیاریم… درحال حاضر برای ایجاد بند انگشتر اول طرحشو رو کاغذ می‌کشیم سپس ورقه متناسب گرفته اره کاری میکنیم بعداز برش ورق رو با میل انگشتر فرم در حال حاضر با قلم دست و انگلا نقش پااردکی رو درمیاریم و در اخر جوش میدیم و کار های مربوط به جلاکاری سجاد9 بهمن 1397 - 1:10 ق?ظ اینک شما خودتون بگید واقن به‌این میگن دست یا ب شن و ماسه… در جواب آرش عزیزهم بگم اساتیدی ک نام بردی بله ریخته گرای خوبی هستن چ ربطی داره به کاردست متاسفانه شن و ماسه رو کاردست میدونن البته نه همگی جا… حال من ی سوال از شما می‌پرسم آیا فیلی(فرضا معمولی) شن و ماسه ای با فیلی برش ورق واقن از لحاظ جلا و زیبابی و غیره قابل مقایسه میباشد؟؟ محمد گودگزی17 بهمن 1397 - 11:34 ب?ظ می‌گردد استاد بهلولی از شما ممنونم در رابطه با مطالب اررشمنتان آیا شما عمل آموز قبول میکنید حمید22 بهمن 1397 - 11:17 ب?ظ می گردد ببخشید کدوم از این طرز ها وسایل ارزان تر و کمتری نیاز دارد؟؟ محمود11 فروردین 1398 - 0:35 ق?ظ میگردد ببخشید میتونم بپرسم.بعدازظهر کلاس آقای ابراهیمی چقدر هزینه میگیره و تعدادی وقت طول میکشه گواهی بگیری خواهش میکنم منو ارشاد نمایید یا شماره تماس استاد ابراهیمی رو برام بفرستید به شماره تماسم یا اگه کسی رو می‌شناسید بهم معرفی نمائید شیدا یاد گرفتن انگشتر سازی کار دست هستم محمود11 فروردین 1398 - 0:36 ق?ظ ببخشید میتونم بپرسم.دوره کلاس آقای ابراهیمی چقدر هزینه میگیره و یکسری وقت طول میکشه گواهی بگیری خواهش می‌کنم منو راهنمایی فرمائید یا شماره تماس استاد ابراهیمی رو برام بفرستید Arash Bakhshoodeh11 فروردین 1398 - 9:12 ق?ظ علیک میشود برای کسب اطلاعات لازم در باب آموزش هنر انگشترسازی میتونید با شماره همراه مدرس ابراهیمی مستقیم ارتباط بگیرید : 0912-749-6354 مجید22 فروردین 1398 - 11:44 ب?ظ می گردد پیشنهاد داشتم واسه ایجاد انگشتر .سفارش ساختم میگیرید از مشتری یا نه ؟اگه می‌گیرید خاهشا جواب بدید ابراهیم3 مرداد 1398 - 2:12 ب?ظ با عرض میگردد و خسته نباشید خدمت دوستان عزیز؛ شرمنده میخواستم بدونم به طور میانگین چقدر طول میکشه یک انگشتر دستساز نقره مهیا بشه!؟ مجید10 مهر 1398 - 3:48 ق?ظ ببخشید من انگشتری دارپم برنجی رکابش وسنگش یمنی روی انگشتر ایتت ریز و پر رنگ که با زره در بین قابل مشاهده می باشد حتی در شیارها رو رکاب نیز اسمه اعمه میباشد وروی سنگ نیز دعا واز هل طرف نگاه می کنی یک هیبت وشکل واسم نشان میدهد اسم الاه محمد علی حسین وزهرا وحسن وشکلها مار وموش شیر ومعراج محمد ورخهای متعدد از هر طرف میببنی و رکابش هپ از باطن ایات قران وروی رگاب همینطور ورکاب رو خم پیچرخانی با اعتنا زیاد بنگری چهره پادشاههان وسرباز میبینی می توانم بپرسم اثر کدام سندها می باشد وقدمتش چقور می باشد متشکدم از اساتید مجید10 مهر 1398 - 3:52 ق?ظ ببخشید من انگشتری دارپم برنجی رکابش وسنگش یمنی روی انگشتر ایتت ریز و برجسته که با زره میان قابل مشاهده است حتی در شیارها رو رکاب نیز اسمه اعمه می باشد وروی سنگ نیز دعا واز هل طرف نگاه میکنی یک هیبت وشکل واسم نشان میدهد اسم الاه محمد علی حسین وزهرا وحسن وشکلها مار وموش شیر ومعراج محمد ورخهای مختلف از هر طرف میببنی و رکابش هپ از داخل ایات قران وروی رگاب همینطور ورکاب رو خم پیچرخانی با دقت زیاد بنگری چهره پادشاههان وسرباز میبینی می‌توانم بپرسم اثر کدام ورقه ها است وقدمتش چقور می باشد متشکدم از اساتید محمد21 آذر 1398 - 0:47 ق?ظ سلام جناب آقای بخشوده اولا سپاس میکنم از این همه انرژی که دارید صرف این هنر فاخر میکنید و اکثری از هواداران این هنر رو از سردرگمی در میارید؛ میخواستم از حضورتون سوال کنم آیا اموزشگاه یا شخصی رو توی تهران هم سراغ دارید که بتونن هنر انگشتر سازی رو به نه فراگیری بدن، البته که آقای ابراهیمی استاد بسیار خوبی هستند اما امکان حضور خدمت ایشون در قم برای مخلوق مهیا نیست،ممنون میشم پند بفرمایید. در پناه حق موید و برنده باشید. Arash Bakhshoodeh21 آذر 1398 - 8:56 ق?ظ علیک میشود برادر عزیزم در اولیهِ سخن ، از بابت لطف و محبت شما سپاسگزارم راستش آفریده راجع به آموزشگاه یا هنرکده در تهران که بشه در اون رکابسازی یادگرفت بی اطلاع هستم اما میتونید با مراجعه به صفحات اینستاگرامی اساتید حاضر در تهران به طور سری این قیه رو از اونها جویا باشید در ضمن در زمینه ی برخی از آموزشگاههای ذیل سرپرستی سازمان آموزش فنی و حرفه ای هم میتونید تحقیق بفرمائید که در لیست کلاس هاشون آیا یادگرفتن مد حیث شما رو دارند یا نه برای شما از صمیم دل آرزوی موفقیت دارم نام پست الکرونیکی پیام برچسب ها : انگشتر مردانه برترین نوع بندی هاRINGS انگشتر فاخر و منحصربه‌فرد ایرانی انگشتر عقیق یمنی , انگشتر شرف الشمس انگشتر عقیق خطی 1 انگشتر فیروزه انگشتر زمرد , انگشتر زبرجد انگشتر یاقوت سرخ , انگشتر یاقوت کبود انگشتر خط کوپال انگشتر شجر انگشتر یگانه نگین عقیق خطی نگین عقیق خطی 2 تسبیح مدال و دستبند اقلام آنتیک جدیدترین محصولاتNEWEST انگشتر عقیق لامپی یمنی رکاب خودکار زنی a426 نگین عقیق خطی ومن یتق الله و چهارده معصوم 652 نگین عقیق خطی متن سوره توحید کوفی 651 انگشتر فدیوم جزع کوپال حکاکی حیدری 8658 انگشتر جزع سیاه یمانی رکاب عادل تهران a425 انگشتر عقیق یمنی خطی رکاب رولکسی 7080 انگشتر های فروش رفتهRINGS انگشتر معلم بدون شوخی انگشتر عقیق خط حر – مبین انگشتر خط میرزا – خط مهر انگشتر خط ضابطی – ضرغامی – طاها انگشتر نقره عقیق خطی قدیمی انگشتر خطی انگشتر مردانه عقیق یمنی انگشتر جزع یمانی آرشیو انگشتر یاقوت انگشتر نقره مردانه نهایی فروش رفته هاRINGS انگشتر عقیق کلوخه افریقایی رکاب بهنام a424 انگشتر سابق عقیق یمنی تراش قطعی a148 انگشتر عقیق یمنی ظریف رکاب ساواس a417 انگشتر کهن عقیق یمن رکاب نقره صفوی a421 انگشتر عقیق آلبالویی مردانه دست‌ساز a406 انگشتر عقیق شفت العبد خطی حکاکی طه f445 انگشتر نقره فیروزه مصری رکاب مردانه 182 خبرنامهNEWSLETTERS برای عضویت در خبرنامه اینترنتی وب سایت پارس جواهر لطفا نشانی اینترنتی خود را وارد فرمایید. پست الکرونیکی برچسب هاTAGS Silver Men’s Rings انگشتر انگشتر آمیتیست انگشتر تورمالین انگشتر حدید انگشتر خطی انگشتر دست ساخته انگشتر زبرجد انگشتر زمرد کلمبیا انگشتر شرف الشمس انگشتر عقیق تراش دار انگشتر عقیق خطی انگشتر عقیق خطی قدیمی انگشتر عقیق یمنی انگشتر فدیوم انگشتر فیروزه نیشابور انگشتر کهن انگشتر قلمزنی انگشتر مردانه انگشتر کوپال انگشتر یاقوت انگشتر یاقوت کبود انگشتری شجر انگشتری یاقوت زرد تسبیح تسبیح سندلوس آلمانی تسبیح یسر حجاز جزع یمانی حرّ رضا قربانی خرید انگشتر با قیمت مناسب خرید انگشتر عقیق رکاب جدی ساعت سید عباس ضابطی ضرغامی طاها حسن عطاریان عبدالمجید رحمانی عتیقه آنتیک عقیق خطی مبین امیرحسین رضیئی محسن حیدری مهر سعیدی رویه میرزا آتش باز گردن آویز یشم انگشتر و انگشتر شناسی Ring definition انگشتر ورودی نو انگشتر عقیق یمنی انگشتر فیروزه انگشتر زمرد , انگشتر زبرجد انگشتر یاقوت سرخ , یاقوت کبود نقشه تارنما همه حقوق و دستمزد این سایت متعلق به پارس جواهر میباشد