سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ویژگی فیروه مرغوب


شناخت با سنگ فیروزه
فیروزه یا این که ترکوئیز به معنای سنگ ترکی میباشد. علت این نامگذاری آن میباشد که فیروزه کشور ایران از روش ترکیه به اروپا صادر می‌شده‌است.
فیروزه یکی سنگهای قیمتی میباشد که از پیمان باستان در جمهوری اسلامی ایران شناخته گردیده، از کتیبه بنیاد کاخ داریوش وسیع در شوش معین میشود که در آن مورخ فیروزه (احسائین) نامیده می شد و از خوارزم برای زینت‌آلات کاخ آورده گردیده بود.فیروزه سنگ آرزوهای تمام پادشاهان ممالک از عصر کورش و داریوش کبیر میباشد که تحت عنوان کادو از طرف آن ها به تمام سلاطین داده می شد.
در مملکت ایتالیا از فیروزه آبی‌رنگ و صاف که به گوهر آبی‌رنگ دارای شهرت میباشد، تحت عنوان لاکچری‌ترین جواهرات استعمال می گردد.


علت رنگ آبی‌رنگ و سبز در فیروزه
خرید انگشتر فیروزه یک فسفات آلومینیوم با مشقت حدود 6 میباشد. با این درحال حاضر به صورت قابل مراعات‌ای از کوارتز قابل انعطاف‌خیس میباشد. این کانی به صورت طبیعی در طیف وسیعی از رنگ‌ها? از آبی‌رنگ آسمانی پر‌نور تا سبز خاکستری یافت میشود. فیروزه با رنگ آبی رنگ خوشرنگ، شایسته ترین کیفیت را دارا میباشد و بسیار کم یاب میباشد و در حالی‌ که رنگ سبز یا این که آبی‌رنگ کمرنگ که از قیمت مقداری برخوردار‌است، فراوانی بیش‌تری دارااست.



سنگ فیروزه,خاصیت فیروزه,خصوصیات سنگ فیروزه مرغوب

سنگ فیروزه


ویژگی ها فیروزه مرغوب
- فیروزه مرغوب ‌دارنده رنگ آبی رنگ سیر، جلای چینیو، مشقت بالا میباشد.
- ارتقاء رنگ سبز? پریدگی رنگ و وجود ناخالصی عواملی میباشند که منجر کاهش کیفیت فیروزه میشوند.


چگونگی به وجودآمدن فیروزه:
فیروزه بیش تر تایم ها در رسوبات مس در اطراف‌های بایر و نسبتا خشک یافت شده‌است.فیروزه در مکان‌هایی بوجود میاید که ترازو مس جان دار در ناحیه بالا باشد. فیروزه بر اثر تاثیر محلول‌های سطحی مس‌دار بر روی سنگ‌های بی نیاز از Al2O3 و بی نیاز از فسفر و گهگاه نیز بر اثر تاثیر محلول‌های سطحی مس‌دار? بر روی فسیل‌های استخوانی جانوران به وجود می آید.


آشنایی و قیمت فیروزه
انواع متفاوت فیروزه مشتمل بر دانه‌ای ریز، فیروزه ریز، کمپاکت، متخلخل، کلیرای، خوشه‌ای، دندریتی و گهگاه پوششی میباشد. فیروزه به ظاهرً به طور نامتبلور و به طور رگه و دانه‌های دور از هم در درون سنگ مامان یافت می گردد و غالباً به طور نهان بلور میباشد. واحد سنجش بلوره‌های فیروزه در طبیعت بسیار معدود میباشد و به علت جلاپذیری و رنگ دیدنی آیتم اعتنا بوده میباشد.


فیروزه به رنگ‌های آبی‌رنگ آسمانی، آبی‌رنگ مایل به سبز، سبز مایل به رنگ زرد، خاکستری مایل به سبز، آبی رنگ نیلی و آبی‌رنگ مایل به سپید موجود هست. رنگ آبی رنگ آسمانی دسته مرغوب آن میباشد و سبز مایل به رنگ زرد دسته نامرغوب. در‌صورتی‌که که معیار مس مو جود در کانی زیاد باشد به رنگ آبی رنگ در صورتیکه که آهن زیاد داشته باشد به رنگ سبز و در چهره وجود آلومینیم زیاد به رنگ سپید چشم می‌گردد که به ترتیب بها آن کاهش مییابد یعنی رنگ آبی‌رنگ گران بها‌ترین جور فیروزه میباشد.


رنگ فیروزه ممکن میباشد کم کم به رنگ سبز تغییر‌و تحول نماید. علت این دستور قرار تصاحب کردن کانی به بازه زمانی زیاد در نوروروشنایی شدید و یا این که حرارت میباشد که منجر رنگ پریدگی و در فیض نادر بها شدن کانی میگردد.

رنگ آبی رنگ فیروزه نتیجه ها از cu2t آبدار میباشد در‌صورتی‌که که آب از دست برود رنگ آن سپید میشود مانند کات کبود که در اثر حرارت آب تبلور خویش را از دست داده و زیرا یون دیگری در اطراف نیست، به رنگ سپید در می آید.



سنگ فیروزه,خاصیت فیروزه,ویژگی ها سنگ فیروزه مرغوب

سنگ فیروزه


فیروزه دو رنگ را ابرش می‌نامند. برخی اشکال فیروزه را سست و سپید فام را در روغن می‌گذاشتند و رنگش فعلاً برجسته‌خیس البته بعداز چندی رنگ آن زایل میشد. در صورتی‌که چربی به فیروزه مالیده شود سبز می شود.
رنگ خاکه فیروزه سپید و گهگاه سبز پر‌نور میباشد. فیروزه تصنعی و مصنوعی را از نقاشی کردن سنگ \"مها\" به‌دست می‌آورند که با اسم خضرا نامیده می شد. این فیروزه در چهره شکستن از فیروزه اصل تشخیص داده می شد زیرا سطح شکستگی آن سپید بود.فیروزه سنگ رسوبی فسفاته میباشد. این کانی در اثر هوازدگی سنگ صاحبخانه رنگ خویش را از دست میدهد، لذا برای تهیه و تنظیم مثال مرغوب این کانی بایستی از سنگ‌هایی که زیر تاثیر هوازدگی قرار نگرفته‌اند، به کار گرفت.


در اثر تست با فوتک فیروزه رخنه‌ برداشته و رنگ قهوه‌ای پوسته پوسته پیدا می‌نماید و رنگ شعله هم سبز مات می شود.
فقط کانی که شباهت متعددی به فیروزه داراست (کریزوکلا) میباشد البته به علت اختلاف مشقت می‌قدرت آنها را از هم تشخیص اعطا کرد. در اثر تست با فوتک فیروزه پوسته پوسته قهوه‌ای میشود البته کریزوکلا تغییر تحول نمی‌نماید.