سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مراقبت از فیروزه


خرید انگشتر فیروزه از دوستداشتنی ترین سنگ های قیمتی می‌باشد که می بایست برای ارتقا قدمت و دوری از حاد و فاسد شدن این سنگ، اصول و نکات محافظت آن را بدانید.
می بایست و نبایدهای مهم در محافظت سنگ فیروزه
سنگ فیروزه از گران بها ترین سنگ های معدنی در دنیا میباشد. این سنگ اصیل و معدنی از دید کانی شناسی،فسفات آلومینیم میباشد.یک سنگ آهکی با مقاومتی حدود 6-5 ،سنگ نسبتاً سستی میباشد. فیروزه طیف رنگی از آبی‌رنگ پر‌نور تا سبز را مشتمل بر می‌شود و در مرزو بوم هایی مثل ایالات متحده،مکزیک و مصر هم یافت می‌شود.
فیروزه نیشابور به علت رنگ آبی‌رنگ یگانه آن ،شایسته ترین جور سنگ فیروزه در دنیا میباشد . علاوه بر رنگ آبی‌رنگ مختص از استحکام بیشتری هم برخوردار‌است.مخصوصاً فیروزه هایی که پشت آنان مشکی رنگ میباشد از قدمت بیشتری برخوردار می‌باشند.

در‌حالتی که حالت حفظ از فیروزه نیشابوری مطلوب باشد هیچ زمان حاد،فاسد و چرب نمیشود و فیروزه های آمریکایی درصورت حفظ ناصحیح ممکن میباشد بعداز مدتی شکاف رخنه‌ گردیده و خط های سپید رنگی روی آن ظواهر میشود که نشان دهنده خرابی فیروزه میباشد.

این سنگ با ارزش بافتی قابل انعطاف خیس از دیگر سنگ های جواهر دارااست و به آسانی در گیر خط و خراش میشود. به همین برهان محافظت از فیروزه به اعتنا بیشتری نیاز داراست و می بایست نکاتی که درین بخش از نمناک خوا‌هیم خاطرنشان کرد رعایت شود.

طریق حفظ درست سنگ فیروزه

معمولا رنگ فیروزه به ندرت به رنگ سبز عوض می شود. علت این دستور قرار تصاحب کردن طولانی بازه زمانی سنگ فیروزه در معرض فروغ شدید و یا این که حرارت میباشد که سبب ساز تغییر و تحول رنگ و نادر قیمت خیس شدن سنگ میشود.

با وجود اینکه این سنگ خوشگل در وضعیت گوناگون ، حافظ صاحب و مالک خویش میباشد ، در عین هم اکنون خویش نیز به مراقبت و محافظت نیاز دارااست . به سنگ فیروزه در اصطلاح ، سنگ زنده میگویند .چون با عدم رعایت حالت مراقبت ، به تدریج کیفیت خویش را از دست داده و اصطلاحا می میرد!

حفظ سنگ فیروزه

آلرژی های سنگ فیروزه

سنگ فیروزه به بعضی از مواد شیمیایی آلرژی دارااست و می بایست از آنان بدور بماند. برای مثال چربی، اسید، بو و ادکلن، کرم های آرایشی و . . . موجب جراحت به فیروزه میگردند و در رخ تماس طولانی بازه زمانی با آنها صدمه خواهد مشاهده کرد و رنگ آن تغییر می کند که در‌این حالت دیگر قابل تصحیح و ترمیم نمی باشند . به این دلیل که این مواد روی سنگ باقی می مانندازحفره های ملکولی وارد فیروزه گردیده و به مرور به آن زخم می‌رسانند.

خراش روی سنگ فیروزه

تولید خراش روی سنگ فیروزه و نفوذ مواد اسیدی و قلیایی به آن از خطرها مهمی میباشد که سنگ فیروزه را تهدید می‌نماید .برای پاک کردن سنگ فیروزه می بایست به وسیله دست و آب ولرم شستشو داده شود .پاک کردن و به سازی دربرگیرنده واکس زدن برای ارتفاع قدمت این کانی موءثر میباشد.

مراقبت سنگ فیروزه در آب

معمولا سنگ فیروزه را برای زیباتر شدن رنگ آن باطن آب قرار می‌دهند . این عمل منجر پر‌نور شدن رنگ فیروزه می‌شود. البته دوام این تغییر و تحول رنگ با قرار به چنگ آوردن در معرض هوا به بازه 20 ساعت میباشد ، چون با کم آب شدن مجدد به موقعیت قبلی بازمی گردد. در برخی از مواقع قرار دادن فیروزه های لاکچری در درون آب منجر ساخت یک خط زرد به دور و لبه آن میگردد که هیچ گاه تمیز نشده و از بها فیروزه کاسته می گردد.