سفارش تبلیغ
صبا ویژن

رنگ بندی سنگ آمیتیست

رنگهای آمیتیست چه گونه می‌باشند؟
رنگ سنگ آمیتیستسنگ آمیتیست در سایه رنگهای ارغوانی پر‌نور تا بنفش برجسته مشهود است. رنگ بنفش آمیتیست ناشی از ملحق شدن مقدار ناچیزی عنصر آهن در هنگام پرورش بلور کوارتز است. آن‌گاه اشعه های گاما که با مواد باطن سنگ صاحبخانه به بلور ساطع می شوند موجب گردیده که آهن در معرض تشعشع به رنگ ارغوانی یا این که بنفش درآید. این سنگ دارنده پدیده دورنگی ضعیفی میباشد و معمولا بصورت بنفش و قرمز‌رنگ مایل به ارغوانی خویش را نشان میدهد. رنگ های بنفش سیر تا ارغوانی آن معمولا در بازار جهانی دارنده ارزش بالاتری میباشند.

سنگ آمیتیست سبز رنگ
تصویر پرازیولیت و خرید انگشتر فیروزه که با اسم آمتیست سبز رنگ فروخته گردیده و با حرارت دهی این رنگ بدست آمده میباشد.
جذاب میباشد بدانید که در بازار امتیست به رنگ سبز نیز فروخته می گردد که معمولا با حرارت دهی امتیست در بالای 500 رتبه سانتیگراد بدست می‌آید و در واقعیت نام اصلی آنان پرازیولیت (prasiolite) و نوعی کوارتز میباشد. این رنگ می تواند در دمای 150 سانتیگراد پاک شود.

بعضی از کوارتز های سبز در طبیعت یافت گردیده البته اکثر اوقات آمیتیست های سبز رنگ در بازار جواهرات بوسیله عملیات حرارتی بدست میایند که بیش تر آنان نیز از برزیل میباشند.زمانی کریستال امتیست حرارت (حدود 470 تا 750 سکو سانتیگراد) ببیند اکثر وقت ها به زرد، قهوه ای و نارنجی رنگ تبدیل می‌گردد. ولی زمانی دربردارنده کمی متعددی عنصر آهن (Fe2+) باشد به رنگ سبز در می‌آید.

آمیتیست قهوه ای زیباهمچنین جور رنگ قهوه ای یا این که به رنگ چایی آن که به Tea color پر اسم و رسم میباشد نیز بسیار قشنگ است.

آمیتیست تصنعی و مصنوعی و سنتتیک و بدل های آن
آمیتیست تصنعی و بدلیمتاسفانه در بازار جهانی و بخصوص در کشور‌ایران مثال های آمیتیست تصنعی و مصنوعی و سننتیک و همینطور شبهه آمیتیست فراوان یافت می شود. آمیتیست های تصنعی و مصنوعی که با به عبارتی مخلوط شیمیایی آمیتیست اصل ساخت می شوند درواقع او‌لین توشه حدود 50 سال پیش یعنی 1970 ساخته شدند و از آن پس جواهرفروشان هنگام خرید آمیتیست بسیار اعتنا بخرج می دهند. همان طور که در تصویر بالا مشاهده می‌نمایید آمیتیست های سنتتیک با شیوه هیدروترمال در آزمایشگاه ساخت می گردند.

اما مدل های مشابه آمیتیست یعنی فرآورده تشکیل‌شده از سرامیک – شیشه روسی نیز موجود هست که به نانوسیتال ها پر اسم و رسم می‌باشند. این مواد که ترکیبی از سیلیکا و اکسید آلومینیوم میباشد بسیار ارزان خیس از جور سنتتیک و آزمایشگاهی بوده و به ویژه در بازار کشور ایران به وفور چشم میگردند. این مواد در روسیه ساخت می‌شود و به راحتی با ابزار قطبش نما پلاریسکوپ شناسایی میگردند. کافی میباشد سنگ را پایین فیلترهای قطبیده قرار داده و سنگ را چرخش دهید. آمیتیست طبیعی چشمک می زند البته مواد نانوسیتال ذیل پلاریسکوپ به طور سیاه باقی می ماند.

واضح میباشد گوهرشناسان با به کارگیری از کالر زونینگ و بازنگری ظریف میانباره های آن ذیل میکروسکپ می توانند آمیتیست طبیعی را از سنتتیک تشخیص دهند. مثال های آمیتیست اعلی و کیفیت بالا دارنده اینکلوژن های کمتری بوده و براین اساس تشخیص آن ها با مثال سنتتیک گهگاه طاقت فرسا یا این که غیرممکن می‌گردد. تا همین آخرها طولانی تر مواد آمیتیست تصنعی درست شده دارنده خصوصیت مشهور Brazil law twinning که در مثال های طبیعی جان دار بود، نبودند، البته امروزه دانه پرورش یافته در آزمایشگاه را طبیعی و با همین خصوصیت قرار می دهند که قابل تشخیص نباشد. بدین ترتیب صد رد صد هنگام خرید آمیتیست یار شناسنامه دارای اعتبار بخرید!


ذخایر سنگ آمیتیست در عالم در کجا قرار دارا هستند؟
ذخایر و معادن سنگ آمیتیستبه ادله فراوانی کوارتز در طبیعت این سنگ نسبتاً در کلیه جای کره زمین از گزاره سنگهای آذرین، دگرگونی و رسوبی یافت می گردد. این گوهر همانند گارنت در مجموعه سنگهای نصفه قیمتی قراردارد. به جهت رنگ مختص و بنفش خویش شاید در‌صورتی‌که ذخایر آن کم یاب می بود جزو گرانبهاترین سنگها بشمار می‌رفت. اروگوئه و برزیل از پاراگراف کشورهایی میباشد که به داشتن ذخایر آمیتیست با کیفیت دارای اسم و رسم می باشند که بیش تر در جریان های بازالتی می‌توانند یافت میگردند. حفرات وسیع می‌توانند گهگاه حوای صدها کیلو یا این که یک سری بدن کریستال آمیتیست باشند.

کریستال های آمیتیست اکثر زمان ها در غرب هند، جنوب برزیل، اروگوئه، ماداگاسکار، آمریکا (بخصوص در آریزونا)، روسیه، استرالیا، آفریقای جنوبی، جنوب غربی سریلانکا، آمریکای جنوبی و آفریقا یافت می گردند. در ایالات متحده قطعه های وسیع کریستالی از آن موجود هست. در ویدئوی تحت شخصی را می‌بینید که کریستال سنگ آمیتیست زیبایی را یافته میباشد.


در کوه های اورال روسیه و معادن آریزونای آمریکا گونه ارغوانی قرمز رنگ یافت می‌گردد که نگین هایی از کالا آمیتیست در تاج سلطنتی اسپانیا نیز از همین معدن آریزونا بوده اند. شایسته ترین دسته این کانی از سریلانکا (محدود) بدست می‌آید. بطور کلی در جمهوری اسلامی ایران کریستال آمیتیست پهناور و با رنگ عمیق یافت نمیشود و اکثرا بصورت ژئود و ریز بلور می باشند. در چشمه های حریم بوشهر نوعی از آمیتیست بدست آمده میباشد که به مرور دوره رنگ خویش را از دست میدهد و به طور نارنجی رنگ کمرنگ در میاید. همینطور در بخش ها شاهرود و بهشت مثال های باکیفیتی یافت شده‌است.

شیوه حفظ سنگ آمیتیست چه طور میباشد؟
مراقبت انگشتر آمیتیستاگر بلورهای آمیتیست را در مقابل روشنایی خورشید قرار دهید کمی از رنگ خویش را از دست میدهند. به‌این مراد می‌تواند با به کار گیری از اشعه x رنگ اول آنان را گشوده گرداند. برخی نیز معتقدند می قدرت با قرار دادن در بسته فویل فلزی، رنگ آنها‌را بهبود اعطا کرد، چون رنگ بنفش آن از ناخالصی آهن منبع میگیرد.

شایسته ترین رویکرد برای پاک کردن و خالص سازی انرژی کریستال به کار گیری از کانی سیلیس روشن میباشد. گفته میگردد که موسیقی نیز همین تاثیر را روی کریستال ها دارااست. همینطور قرار به دست آوردن سنگ آمیتیست در کنار سنگهایی مانند کوارتز و عقیق منجر ارتقا انرژی آن میگردد. اگر به مرور عصر از درخشندگی سنگ شما کاسته شد با پولیش دادن مجدد میتوانید آنرا بهبود اعطا کرد.