سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فیروزه نیشابور



فیروزه نیشابور






اصول حفظ فیروزه
گهگاه برخی ها تماس می‌گیرند، پیام می دهند یا این که میگن یک چیزی می‌خوام که باهاش برم استخر ، خب مشاهده کنید اکسسوری ها خصوصا زیورآلات و جواهرات، اصول محافظت مختص خودش رو داره ، عضوی از تن وجود ندارد که شما کلیه جا باهاش برید ،استخر برید ، استحمام نمایید، ماشین تعمیر نمائید ،طعام بپزید و اون در تمامی این فرایند کنار شما باشه.

حتی طلا جواهرات هم کدر و وخیم میشه اما خب دوره بیشتری میبره فیروزه هم که در اولی واکنش با مواد شیمیایی از در بین میره و اکنون بعضا از سنگ ها و خویش طلا و جواهرات دیرتر وخیم میشه البته در هر فیس با این فعالیت عمرش رو کوتاه می‌کنید، پس این رو تحت عنوان عضوی از بدنتون اکانت نکنید.

پیشین از این کارهایی که می خواهید انجام بدید انگشتر یا این که آویزتون رو در بیارید و آن گاه مجدد اون رو به کارگیری نمایید ، چنانچه شم کردید فیروزه تون به‌این مواد شیمیایی خورده سریع درون آب نمک بزارید و مطمئن باشید که اون پیاله چرب وجود ندارد یا این که بقایای ریکا داخلش وجود ندارد و این تا حدی میتونه مایع شیمیایی رو بکشه .

گذشته از اینکه برخورد بهش نشون بده و از اصطلاح مردن سنگ خودداری میکنه زمانی هم که درون سنگ میزارید این تیره میشه نترسید حادثه خاصی نیفتاده زمانی آب میکشه تیره میشه بعداز یک سری روز که اون رطوبتش کم آب میشه مجدد به رنگ خودش برمیگرده صرفا مراقب باشید در‌این دوره که تیره میشه این ممکنه که ترد و آسیب پذیر باشه و به جایی عکس العمل کنه بشکنه.

شما ممکنه می‌خواهید در ضیافت هم اکنون یک ذره فیروزه تبدیل به محک باشه یا این که تبدیل به محک بشه میتونید این فعالیت رو انجام بدید اما نگهداری نمائید که به جایی عکس العمل نداشته باشه ، هنگامی هم که باطن آب نمک میزارید، یا این که باطن آب میزارید این رو ابدا با سشوار،بخاری ،شوفاژ و اینها کم آب نکنید بزارید جایی که جریان هوا بهش بخوره اما در معرض نورآفتاب نباشه به عنوان مثال پشت یک پنجره گشوده باشه البته پرده کشیده باشه.

در موقعیت معمولی هم بهتره در صورتی سنگ رو مداوم به کار گیری می کنید هر 24 ساعت شب که می خواهید استراحت نمایید این رو در بیارید و باطن نمک کم آب ریز بیابون بزارید تا اون مواد شیمیایی که احیانا بهش عکس العمل کرده رو بکشه این حتی آلودگی هوا هم میتونه روی تغییر‌و تحول فیروزه و تغییر تحول شیمیایی فیروزه اثر بزاره.





فیروزه اصل




احیای فیروزه
احیا همون بهسازی میباشد که تا قبل از این در موردش توضیح دادیم و در باب فیروزه احیا نامیده میشه برعکس اسمش که به معنای زنده کردن می باشد در اکثر مورد ها فیروزه تون رو میکشه و تغییر و تحول شیمیایی میده تنها زیرا رنگش تیره خیس میشه و یک مقدار خوش رنگ خیس میشه میگن احیا.
خرید انگشتر فیروزه طرز های خیلی متعددی داره ،بعضا هاش فیزیکی می‌باشند و برخی ها شیمیایی ، که شیمیایی ها سبب ساز می گردند سنگ برخورد شیمیایی بده و ماهیتش عوض بشه .

بی آلایش ترین طرز احیا این می‌باشد که فروشنده ها اما جور کلاهبردارشون دربین سنگ های مختص و گرون و ویترین شون رو شب ها که میخوان برن خونه تو گاوصندوق یا این که تحت میز درون استکان آب میزارند و روز بعد از آن که فی مابین برمیدارند کم آب می‌کنند و میزارند پشت ویترین .همونطور که گفتم سنگ تیره میشه شما که میرید می‌خرید خیلی رنگش پر رنگ و خوشگل می‌باشد، محک می‌باشد هزینه متعددی می پردازید ، این احیا ماهیت سنگ رو تغییر‌و تحول نمیده البته یکسری روز آن گاه شما میبینید که‌این رطوبتش کم آب گردیده و رنگش پر‌نور گردیده و دیگه خب سرتون کلاه رفته دیگه هزینه محک رو پرداختید ولی محک وجود ندارد.

چندین احیاهای دیگه میباشد که با جوهرنمک ،جوهر استامپ،چسب ،بنزین و تعدادی مواد شیمیایی انجام میشه که معمولا حتی در حالتی که شخص آماتور باشه میتونه با دیده دارای اسلحه یعنی لوپ ، ذره دربین اینها تشخیص بده. زیرا فیروزه متخلخله و حفره داره و اینها به داخلش نفوذ میکنه تا حدی شخص آماتور عشق و علاقه مند میتونه تشخیص بده.

یک شیوه دیگه هم است که فی مابین فیروزه های کرمان، و مصر رو پشتش خواجه نیشابور می‌زنند و زیرا اکثرا برای تشخیص فیروزه نیشابور به پشت سنگ نگاه می نمایند غلط می‌نمایند که خب این هم یک نوع کلاهبرداری میباشد دیگه ، درسته که احیاست ولی کلاهبرداریه.