سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فیروزه


زیبایی و کمیابی این سنگ های معدنی می باشد.
از روزگار باستان تا امروز سنگ های قیمتی طرف داران زیادی دارند. برهان این ماجرا هم زیبایی و کمیابی این سنگ های معدنی است.


هفته نامه همشهری جوان : از دوران باستان تا امروز سنگ های قیمتی هوا داران زیادی دارا‌هستند. دلیل این داستان هم زیبایی و کمیابی این سنگ های معدنی می باشد. در گذشته خیلی از اقوام از سنگ های قیمتی به عنوان دارو استفاده می کردند و برخی دیگر تصور می کردند این سنگ ها به آن ها قدرت و شجاعت میبخشند و ... با گذر دوران صدق یا نادرستی کل این تصورها ثابت شد البته هیچوقت از هوا داران آنها کم نشد.

در دنیای امروز هم این سنگ ها برهان انتخاب کننده ای در ثروت اشخاص و دولت ها میباشند و نقش زیادی در زیبایی پوشش دارا‌هستند. سنگ های قیمتی به منجر گستردگی رنگ ها و طرح های شان کاربردهای زیادی دارا هستند و در انگشتر و دستنبد و مدال و ... استفاده میشوند. به خاطر همین این هفته سراغ معرفی این سنگ ها و ویژگی های شان رفتیم تا با خواص شان و نکات مهم در خرید آنان بیشتر آشنا شوید.

فیروزه

نگذار بمیرد
* رنگ: آبی آسمانی

* نکات مهم در خرید: خرید انگشتر فیروزه نیشابور بهترین و معروف ترین مدل این سنگ است اما فیروزه مصر و آمریکا و ... هم به وفور در بازار وجود دارند. برای تشخیص فیروزه نیشابور از باقی فیروزه ها اعتنا نمایید که رنگ فیروزه نیشابور ملایم تر از باقی فیروزه هاست. ض1من این که فیروزه نیشابور معمولا هیچ گاه آبی یک دست نیست و ترکیبات معدنی نقش های مختلفی روی سنگ ساخته اند. در صورت یکپارچه بودن سنگ، ارزش آن رمز به فلک می زند.




* طریق نگهداری: رنگ فیروزه هنگام خرید آبی ملایم و روشن می باشد ولی بسته به نوع مراقبت صاحبش ممکن می باشد تغییر رنگ دهد. در‌حالتی که سنگ فیروزه با چربی و ماده های شوینده برخورد داشته باشد به سمت سبز تغییر رنگ می دهد و مدتی پس از تغییر و تحول رنگ، خواصش به طور کامل از فی مابین می رود و به اصطلاح می میرد. اما در شرایطی‌که همین سنگ از چربی و مواد شوینده دور و به طور مرتب با آب درباره باشد رنگ آبیش پر رنگ تر می گردد و در طول یک برهه زمانی یک تا سه ساله با تثبیت شدن همیشگی رنگ آبی آن ارزشش یک سری برابر می گردد.

* خواص: فیروزه و مشتقاتش خواص دارویی زیادی دارند و با تمرکز به ویژگی مغناطیسی اش روی قلب، چشم ها و کبد تاثیر مثبت دارااست. از جمله فیروزه با منظم کردن گردش خون به کوشش قلب یاری می کند یا سرمه فیروزه چشم ها را تقویت می کند.


عقیق

در چنگ مذهبی ها
* رنگ: سرخ، زرد، سفید و ...

* نکات اصلی در خرید: برای این که سنگ های مشابه به اسم عقیق به شما فروخته نشود، یادتان باشد که عقیق با آتش سوزانده نمی شود و روی شیشه خط می اندازد. در ضمن نگین عقیق در مقابل نوروفروغ اشکالی همچون حباب یا کندوی زنبور از خود نشان میدهد و شی نوک تیز روی انگشتر عقیق اثری ندارد. عقیق یمانی یا عقیق یمن گران ترین نوع عقیق می باشد البته فقط فروشندگان خبره توانایی تشخیص عقیق یمن از باقی عقیق ها را دارا‌هستند. به خاطر همین خیلی از اوقات فروشنده های گوناگون درباره‌ی مبدأ یک سنگ دیدگاه ها مختلفی دارا‌هستند.





بعداز تشخیص مبدأ عقیق، مهمترین استدلال نرخ‌گذاری این سنگ، رنگ آن می باشد. عقیق سرخ و زرد رنگ و کبود از باقی عقیق ها گران تر می باشد اما متاسفانه در چندین سال اخیر سنگ های عقیقی وارد مرزو بوم شده که در چین رنگ شده اند. تشخیص این سنگ ها از اصل آن کاری بسیار مشکل است و فقط باید پیش یک فرد خبره و معتمد رفت تا درباره رنگ آن اطمینان پیدا کرد.

* طریق محافظت: محافظت از انواع سنگ های عقیق عادی است. آن‌ها با هیچ چیزی ناسازگاری ندارند. برای حفظ از این سنگ کافی می باشد هر از گاهی آن را با آب شستشو دهید و برای زمانه کوتاهی پایین فروغ و روشنایی خورشید بگذارید تا تقویت شود.

* خواص: سنگ عقیق گردش خون را منظم می کند و در صورت زخمی شدن از خون ریزی شدید جلوگیری می کند. علاوه بر اینها معصومین در احادیث و روایات زیادی مردم را به به کارگیری از سنگ عقیق توصیه کرده اند.