سفارش تبلیغ
صبا ویژن

معدن فیروزه در ایران


بها‌افزوده 1300 درصدی
درحالی که مطرح ترین معدن خرید انگشتر فیروزه دنیا به انگیزه فقدان دانش هنوز با فناوری سابق و با به کارگیری از مواد منفجره به استخراج سرگرم بوده و از این رهگذر صدمات جبران‌ناپذیری را به معدن وارد میاورد، در کشورهایی همانند امریکا و هند که معادن آنان از نگاه کیفیت در مقابل فیروزه نیشابور حرفی برای بیان کردن ندارد، استخراج با طرز‌های علمی سبب گردیده تا هر روز شاهد قیمت افزوده در محصول ها استخراج‌گردیده آنان باشیم. در‌این ارتباط علی مروی، نماینده نیشابور در مجلس شورای اسلامی اعتقاد دارد: به کارگیری از انفجار برای استخراج فیروزه نیشابور سبب زخم به رگه‌های فیروزه و شکسته و کوچک‌خیس شدن سنگ‌های فیروزه‌ای به‌دست آمده می‌گردد. به‌سیرتکامل‌ای که استخراج سنتی فیروزه موجبات کاهش شدید ارزش این جنس باارزش را مهیا آورده میباشد. مروی می افزاید: امریکا توانسته میباشد با به کار گیری از فناوری توسعه یافته در استخراج فیروزه و بازاریابی مطلوب، سنگ فیروزه معادن آریزونا را که از دید کیفیت قابل مقایسه با سنگ فیروزه نیشابور وجود ندارد تا 30 برابر بها در عالم به فروش برساند و این در حالی میباشد که با استعمال از فناوری‌های نوین هنگام استخراج و بازاریابی مطلوب، فیروزه نیشابور تا 1300 برابر ارزش سنگ نپخته بها‌گذاری گردد.


صادرات 10 درصدی
فرآوری فیروزه در حالی قادر است بها‌افزوده بالایی را برای مرز و بوم به ارمغان بیاورد که سرمایه‌گذاری اندک در‌این حوزه، فروش فیروزه را محدود به درون مرز و بوم کرده، به‌سیرتکامل‌ای‌که بیش تر از 90 درصد فیروزه تولیدی در باطن مرزوبوم مستعمل و فقط 10درصد آن به صورت صادرات توریستی انجام می گردد. ادریس رسولی، مدیریت کمپانی انگشتر دات‌کام که در قضیه تراش و خرید و فروش سنگ قیمتی فیروزه فعالیت می کند به صمت می گوید: سنگ‌های ناپخته فیروزه به‌طور معمول در دو نوع اساسی، فیروزه عجمی و فیروزه شجری دسته‌بندی می شوند و مهارت فیروزه‌تراشان نیز در مرغوبیت و در فیض انتخاب ارزش این سنگ نقش اصلی داراست.
ایشان در جواب به بها‌های جانور در بازار می گوید: بها‌ها بسته به اندازه و کیفیت سنگ متعدد میباشد، به‌سیرتکامل‌ای که ارزش این سنگ‌ها از 5هزار تومان استارت گردیده و در بعضی از موردها به 40میلیون تومان نیز می رسد.


اقتصاد فیروزه‌ای
در رابطه تجارت فیروزه اظهارنظرهای مختلفی مو جود میباشد، به‌طوری‌که بعضا از فعالان این حوزه معتقدند نبود امکانات نوین و محدود شدن فرآوری این سنگ قیمتی با نحوه‌های سنتی سبب ساز گردیده تا فیروزه نیشابور نتواند سهم بالایی از بازار جهانی را به خویش تخصیص دهد و این درحالی میباشد که در برخی از موردها تجار چینی، عرب و رخنه‌ با خرید فیروزه نپخته و فرآوری آن مبادرت به صادرات فیروزه اهل ایران به اسم خویش می‌نمایند. اما در مقابل این عقیده بعضی از فعالان می گویند نحوه تراش و فرآوری فیروزه در کلیه کشورها یکسان میباشد و این درحالی میباشد که هر ساله مقدار متعددی فیروزه نپخته از امریکا و دیگر کشورها وارد جمهوری اسلامی ایران گردیده و بعد از تراش و صادرات مجدد به اسم فیروزه نیشابور فروخته می‌گردد. در هر حالا آنچه مسلم میباشد فیروزه نیشابور به عنوان مثال تولیدات معدنی میباشد که با سرمایه‌گذاری و بهبود حالت ساخت کار کشته به توسعه و گسترش اقتصادی مملکت خواهد بود.