سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خاصیت معنوی سنگ فیروزه


خاصیت معنوی سنگ فیروزه:
در تمدن فقهی ما در روایات و احادیث گوناگون، داشتن انگشتری با نگین فیروزه به خصوص برای آقایان سفارش شده‌است. برخی از احادیث را برای شما آورده ایم:

پیامبر اکرم(صل الله علیه و آله وسلم):هر که فیروزه را در روز یک توشه نگاه نماید پنج توشه در پردیس به رشد گشوده میشود.

خرید انگشتر فیروزه اولی کادو ای بود که پروردگار از روش جبرئیل به پیامبر اکرم(ص) در غار حراء بخشید.

حضرت امام درستگو (علیه السلام) میفرماید :بینوا نمیشود دستی که انگشتر فیروزه در آن باشد و نیز پیامبر معبود می‌فرماید خدا دستی که درآن انگشتر فیروزه باشد را محروم بر نمی گرداند.

یکی‌از خادمان امام هادی (علیه السلام) از آن حضرت جهت زیارت علی بن موسی الرضا اذن مهاجرت به مرزو بوم طوس گرفت. حضرت به وی فرمودند:انگشتری با نگین عقیق رنگ زرد به یاروهمدم داشته باش که بر روی آن حک گردیده باشد «ماشاءالله لاقوه الا بالله استغفرالله» و بر آن سوی نگین «محمد و علی» حک کن.

خادم می‌گوید:از نزد امام خارج شدم و انگشتری را طبق فرمان امام تنظیم کردم و مجدداً برای خداحافظی به حضور امام رفتم. فرمودند:انگشتری دیگر با نگین سنگ فیروزه بایستی همراهت نمایی که بین طوس و نیشابور شیری با تو روبه رو میگردد و قافله را از رویه رفتن گشوده میدارد، به سوی آن شیر رفته و انگشتر را نشانش میدهی، به وی بگومولای اینجانب میگوید از راه و روش کنار برو. آن‌گاه بیش تر کرد، بایستی نقش روی انگشتر الملک لله و سمت دیگر آن «الملک لله الواحد القهار» باشد که انگشتر حضرت علی (علیه السلام) این نقش را داشته میباشد. که آن سپری در قبال درندگان و دلیل برد در جنگهاست.


آنچه در رابطه فیروزه می بایست بدانید:
فیروزه نیشابور که شایسته ترین گونه و گران ترین سنگ میباشد . در خراسان یکی‌از دارای شهرت ترین معادن فیروزه در عالم قرار گرفته و به همین علت، این استانمرکز تراش و معاملات عمده فیروزه در دنیا میباشد و فیروزه استخراجی از معادن را در مشهد تراش میدهند و از آن جا به دیگر بازارهای جهانی ارائه می کنند.

فیروزه از اشکال سنگهای آذرین میباشد و دارنده سکو رنج 6 میباشد و می تواند شیشه را پیروز شود و در رنگهای آب، سبز و سپید موجود هست.

سنگ فیروزه در اثر حرارت، آب خویش را از دست داده و تغییر و تحول رنگ میدهد و رنگ آن سیاه و تیره می گردد. سنگ فیروزه دارنده دو مدل داراست که اگر در نمناک گفته ایم جور مشرقی که رنگ آن هیچ گاه وخیم نمیشود و فیروزه مغربی که بون اسم داراست و رنگ آن در اثر مرور دوره عوض شده و به علت وجود فسفات در آن تبدیل به سبز میگردد.

در قبلی هر کس با خویش فیروزه داشته بر سایرافراد برنده میشد؛ بر این مبنا اسم اصلی این سنگ پیروزه بوده و ابعاد به فیروزه تبدیل شده‌است.

فیروزه دامغان کیفیت زیر تری دارااست. در تماس با مواد شیمیایی و حتی آرایشی رنگ فیروزه عوض میشود و جلای آن از فی مابین می رود. براین اساس جواهرات دارنده فیروزه را هنگام به کار گیری از مواد آرایشی و یا این که استحمام و شست وشو در آورید.

اگر این سنگ رنگ خویش را از دست بدهد یا این که اینکه خرد شود ، تمام نیرویش را برای شما از دست داده میباشد سازه بر این آن را در خاک قرار دهید تا آنجا استراحت نماید. آستان قدس رضوی از جذاب ترین مرکزها فیروزهِ جهان میباشد که در آن فیروزه های کم موجود است که در عالم معدود نظیر میباشد.